Ordna ett lyckat event

  • by

Att anordna ett event är en stor uppgift som kräver mycket planering för att det ska bli bra. Orsaken till varför man vill ha ett event kan vara väldigt varierande, men ofta handlar det om att nå ut till nya potentiella kunder och samarbetspartners. Event kan dock även vara interna, vilket betyder att bara en mindre grupp människor bjuds in. Det kan vara ett event för styrelsen eller ett event för dina anställda.

Oavsett varför du ska ha ett event vill du med största sannolikhet att det ska vara lyckat. Att eventet blir som du har tänkt är viktigt för att du ska bli nöjd, men även för att syftet med eventet ska vara tydligt. Det spelar ingen roll om det är nya sexleksaker som du ska promota eller om det är ett nytt IT system. Här nedan kan du läsa om några punkter som gör eventet bättre, roligare, mer givande och enklare att komma ihåg!

Bästa tipsen för ett lyckat event

  • Ta fram syftet med eventet. Varför ska du ha ett event och vad är det du vill uppnå med detta? När du vet syftet är det betydligt enklare att planera eventets innehåll därefter.
  • Se till att det finns någon ljuspunkt på dagen/kvällen. Det kan vara teambuildning eller varför inte ta in en föreläsare som kan prata mer om ämnet.
  • Gör inbjudningarna i tid och se till att välja ett datum och en tid som är relevant för målgruppen. Arbetar din målgrupp på kontor kanske det inte är det bästa att lägga eventet under kontorstider, åtminstone inte om du vill att så många som möjligt ska kunna dyka upp.
  • Var engagerad i dina inbjudna gäster och se till att du finns på plats för att hälsa alla välkomna personligen. Titta gästerna i ögonen och ta i hand. De ska veta att du uppskattar att de har kommit dit.
  • Mat och dryck är nästan alltid grunden för ett bra event. Försök att anpassa maten efter vilken tid på dygnet du har lagt eventet. Är det på morgonen kan en god frukostbuffé vara ett alternativ, medan fingermat och plock lämpar sig bra för kvällen.
  • Skicka ut dina inbjudningar långt i förväg. Vi rekommenderar att du ser till att få ut dessa minst två månader innan du planerar att ha eventet. På så sätt minimerar du risken för att dina kunder, samarbetspartners eller gäster är uppbokade. Skicka ut en påminnelse till de som inte svarat på inbjudan.